Stichting Chevrolet Haren

Chevrolet Brandweer Haren

 

De Brandweer van Haren heeft op 26 oktober 1956 een  Chevrolet tankautospuit in gebruik genomen. Het  was de opvolger van de Studebaker die in 1937 was aangeschaft. De Chevrolet heeft tot 1974 dienst gedaan in Haren. Toen is ze verkocht aan  de  bedrijfsbrandweer van U.T.Delfia,  een veevoeder fabriek in Hoogkerk .

Maar als zo vaak krijg je later spijt dat je het niet hebt kunnen behouden. We hebben getracht haar terug te kunnen vinden maar helaas niet kunnen vinden. Het laatste wat bekend is dat de auto waarschijnlijk is gesloopt door een vrachtwagen sloperij in Friesland.

Op een gegeven moment  kregen we te horen dat bij de firma V.T.N. in Oss een Chevrolet 4400 te koop was. Het voertuig was afkomstig van de Gemeente Ravenstein. Het was van V.T.N. de bedoeling om de Chevrolet in te zetten voor beursen en activiteiten. Het voertuig  is in eerst in een hal geplaatst omdat het rijtechnisch niet in orde was. Daar heeft het jaren gestaan totdat de firma V.T.N. ging uitbreiden en de auto in de weg stond. Via vertegenwoordiger Edwin van Broekhuizen  en overleg met de Directie van V.T.N. zijn we tot een akkoord gekomen. Maar voordat het zover was moest er eerst een gesprek plaats vinden met burgemeester A. Gerritsen. We hadden verschillende punten te bespreken :  de stalling van de Chevrolet, de verzekering en dat  het voertuig in  een Stichting zou worden ondergebracht. Hiermee ging hij na overleg met het gemeentebestuur akkoord. Een belangrijk punt was nog dat het de Gemeente Haren geen geld kostte maar dat een sponsor de aanschaf mogelijk heeft gemaakt.

Op een dieplader is de Chevrolet met de bijbehorende Mototspuit aanhanger van Oss naar Haren  gekomen op 13 oktober 2003. Vervolgens  is er door vrijwilligers veel tijd  gestoken in het weer technisch rijklaar  maken van de Chevrolet. Het gehele remsysteem, de totale bedrading en de radiateur zijn vervangen. Het houtwerk  binnen is geschuurd en gelakt. Daarna is het voertuig  voor een a.p.k keuring geweest en goed gekeurd.

Het heeft een stuk teambuilding op geleverd en een prachtig resultaat. 

Het voertuig is te huur voor diverse activiteiten zoals trouwerij, jubileum, afscheid etc.

Voor vragen bel  06- 53237196

T Ford

AUTOMOBIELBRANDSPUIT

FORD TT 1924

Het  Gemeentebestuur van Buren [GD] heeft in 1923 besloten om een Automobielbrandweerspuit aan te schaffen. In die tijd waren er nog niet veel opbouwers van Automobielbrandweerspuiten. Dus ging de gemeente op zoek naar een leverancier.  Die heeft men gevonden en wel de Naamlooze Vennootschap Machinefabriek  J. & H. W. van der Ploeg.

Deze firma had vestigingen in Apeldoorn en in Leeuwarden. Na overleg is gekozen voor een Ford TT als chassis. Er zijn twee types Ford  en wel de T Ford als personenwagen uitvoering met cardan aandrijving  en de Ford TT als vrachtwagen uitvoering met een wormwiel aandrijving. Omdat  er ook een pomp op het voertuig moest komen heeft men aanpassingen moeten doen.  Zo moest er  een versnellingsbak worden ingebouwd en een PTO om de pomp te kunnen aandrijven. Maar daar de Firma van der Ploeg reeds meerdere  Automobielbrandspuiten had gemaakt was dat geen probleem. Ook leverden zij diverse handkarren voorzien van slangen en soms ook een pomp, aangedreven door een motor, en ander brandweer materiaal.

De Automobielbrandspuit is in 1924 overgedragen aan de Gemeente Buren.

We weten echter niet hoe lang hij daar in dienst is geweest. Vermoedelijk is hij na zijn dienstijd in Buren verkocht aan een bedrijfsbrandweer.   Welk bedrijf en hoe lang het voertuig  daar is geweest weten we niet.  Bij aankoop van de TT Ford in 1985 was deze voorzien van een aanhanger die gemaakt was van een  handkar met pomp aangedreven door de motor.  In 1985 heeft Henk van Hemmen op een veiling 2 brandweer voertuigen gekocht. Een Ford 600 van de Gemeente Bellingwedde en de TT Ford van Gemeente Buren.  De bedoeling was om deze voertuigen op te knappen maar door tijd gebrek is daar nooit iets van gekomen. Zo hebben ze daar ruim 30 jaar in de boerenschuur gestaan.  

In 2015 was er een Oldtimerbeurs in de Bloemenveiling in Eelde. Aan Henk is toen gevraagd of de TT Ford naar de beurs mocht. Hij heeft daar gestaan naast een nieuw brandweervoertuig van een opbouwer uit Hoogeveen. Dit om de mensen te laten zien wat in bijna 100 jaar is veranderd. Op de beurs is Henk enthousiast geworden en vond het toch beter dat de TT Ford in het Museum van de HBVV in Sappemeer een plaats kreeg dan weer terug gezet in zijn schuur. De Ford TT is toen rechtstreeks  van de beurs naar het Museum gegaan. Met Henk is de afspraak gemaakt dat ik de TT Ford weer in oude glorie zou herstellen.

Dat was een behoorlijke klus. Samen met Gerrit Poort uit Winsum hebben we de kop van de motor er afgehaald. Alle kleppen opnieuw ingeslepen en afgesteld. Ook bleek dat de radiateur niet meer te reparen viel en is er een nieuwe besteld in Amerika. In de tussentijd is  de carburateur geheel nagezien en ook de ontsteking hersteld. Toen de radiateur er was is deze gemonteerd en gevuld en toen kwam het moment van de waarheid: starten,  niet dus. De TT Ford is op transport gegaan naar Winsun waar Gerrit alles nogmaals opnieuw heeft gemonteerd en ja hoor de moter draaide. Toen weer terug naar Sappemeer waar de auto een schoonmaak beurt heeft gekregen met groene zeep. Toen het voertuig droog was de is de gehele auto met gekookte lijnolie ingesmeerd. Hierdoor zijn de oude kleuren weer tot leven gekomen. Zoals op de foto te zien is zaten er lucht banden op de vooras. Maar via Internet en Markplaats hebben we twee orginele houten wielen in Tilburg op de kop weten te tikken. En toen nog voorbanden:  deze hebben via een tip in Purmer kunnen kopen en  koplampglazen in Almelo. Verder naar voorbeeld van de foto uit 1924 een bel en lamp gemonteerd en ook twee straalpijpen achter op de wagen  aangebracht. Nu zijn we bezig met het vervangen van de elektrische bedrading 6 volt . Als dat klaar is volgt er nog een grote klus:  de motor moet er uit omdat de rem en de koppeling in de motorolie van de auto zitten. We weten niet hoelang de koppeling en de rem er in hebben gestaan maar de rem en de koppeling werken niet zoals het zou noeten.. Het is ondertussen een klus van ruim 2 jaar geworden maar zoals u op de foto ziet hebben we eer van ons werk. 

Mochten er nog mensen zijn die weten waar de Ford TT in de voor ons ontbrekende  tijd is geweest horen we dat graag. Dit kan via de HBVV in Sappemeer.